úterý 25. června 2013

#5 Papírové knihy


Přesně si nepamatuji, kdy jsem propadl knihám, ale když si mě chtějí kamarádi dobírat, dávají k dobrému historku, kterak si oni jako malí svišti hráli u domu a já jsem seděl na zídce a četl si svou první "bichli" - tehdy Vinnetoua ve žlutém vydání.

Výjimečný vztah ke knihám mi zůstal dodnes. Hodně mi v tom pomohl strýc - knihomol, který ve mně vybudoval striktní zásady vztahu ke knihám - nejíst u čtení, nezlomit hřbet, neohýbat rohy, prostě se chovat ke knihám hezky. A já ho poslouchal, protože měl obrovskou knihovnu plnou vzácných či běžných knih z oblasti sci-fi a fantasy a komplet sebrané vydání všech čísel časopisu Ikarie, kterým jsem po následující roky propadl.

Od 15. století urazily knihy pořádný kus cesty, ale to hlavní jim zůstalo. Přetrvaly jako nosič informací a příběhů.

Ročně jen u nás vyjde zhruba 20 000 neperiodických titulů / knih (80-90% prvních vydání), ale zhruba polovina z nich jsou knihy vydávané státními institucemi nebo školami. Tyto se většinou na prodejní pulty nedostanou. 

Pravdou je, že dnes jsou papírové knihy nahrazovány těmi elektronickými, ale jelikož knižní business jen v ČR je v objemu kolem 6 mld. CZK ročně, tak k nějakému vážnému ohrožení papíru ze strany elektroniky nedochází a nenaplnily se předpovědi snílků, jak během dvou let elektronické knihy ty papírové vytlačí. Přeci jen, když si jdete koupit novou knihu, ten pocit, kdy se dotknete papíru, cítíte vůni nového tisku, pokocháte se krásně zpracovanou obálkou, to elektronika neumí. Čtení papírové knihy je zážitek.

Naopak, jako vycepovanému čtenáři mi elektronické knihy a jejich čtečky osobně dávají hodně smysl na cestách. Do malého zařízení se vejde řada knih a nehrozí, že vám vaše oblíbené tituly někdo poškodí. Bohužel vydavatelé knih u nás ještě nedošli k rozumu a snaží se prodávat elektronické knihy za cenu papírových, což ze strany nákladů na e-knihu chápu, ale díky tomu na internetu existuje široké prostředí pro získání pirátsky oskenovaných a převedených knih do e-formátu. Třeba jednou přijde i doba, kdy si koupíme papírovou knihu a součástí přijatelné ceny bude i ta elektronická verze.

Nicméně argument, že elektronické knihy nebo internet nahradí knihy papírové, se nenaplnil. Řadu publikací, převážně těch odborných a zajímavých (v mém případě hlavně marketingových) na internetu nebo v elektronické podobě nemáte vůbec šanci nalézt.

Přes množství koníčků, které mám, je pro mne četba stále jedním z nejlepších způsobů, jak trávit volný čas a zároveň i odpočívat.

A jak se pozná závislost na knihách? Jdete si nakoupit třeba něco k snědku a místo toho skončíte v knihkupectví a vybíráte si další knihy ke čtení :)

Žádné komentáře:

Okomentovat