čtvrtek 24. října 2013

#78 Můj dům, můj hrad



Zítra to bude půl roku, co jsme se přestěhovali do našeho vlastního domu, proto dnešní radost bude óda na vlastní domácnost. Ti, co mně znají, a vědí, jak moc jsem se na stěhování do vlastního těšila, určitě tušili, že tento příspěvek jednou přijde.
Náš vlastní dům navíc není jen tak obyčejný dům. Je nový. Postavil ho pro nás můj muž. A výrazem „postavil“, myslím skutečně „vlastnoručně sám postavil“. S výjimkou střechy a rozvodů sítí po domě udělal všechnu práci sám, s občasnou pomocí pár kamarádů. Každou cihlu držel v ruce (a o mně a cihlách ve sklepní části domu mohu se vší neskromností říci totéž – pak přišlo břicho číslo 1 a dostavěla jsem), každou zeď omítnul, každou kachličku položil.
Určitě budete souhlasit, že mít vlastní domácnost je radost, ale mít i vlastní dům či byt, to je dokonalost. Vím, o čem mluvím: stěhovali jsme se sem z jednoho pokoje, bez vlastní koupelny a kuchyně, ze společné domácnosti. Z domu, který nebyl náš a tak jsme nemohli rozhodovat o tak obyčejných věcech, jako kdy se bude topit, kde všude se v domě bude topit, jestli přijde sousedka v neděli v osm ráno na kafe… Nezvali jsme si téměř žádné návštěvy, byli jsme pořád “pod dohledem“, nemohli jsme se vrátit pozdě a podnapilí z piva, aby to někdo následující den neřešil. S postupujícím časem jsem z toho měla horší a horší pocit. Přece jen už jsme nebyli sami dva, ale měli jsme dítě, druhé jsme čekali a stěhování se pořád a pořád odkládalo kvůli prodlužujícím se řízením na stavebním úřadě, komplikacím v povoleních a spoustě práce na stavbě. A mně, kvočně pečující o svá kuřátka, zoufale chybělo hnízdo – to je asi tak nejvýstižnější popis mých tehdejších pocitů, několikanásobně umocněných těhotenskými hormony, snad mě pochopíte.
Pak to přišlo. Plíživě a nečekaně, nikoli obrovská akce, týdny dopředu plánovaná na konkrétní den. Ještě se pracovalo, ale byl tady nábytek, manžel už se tady dlouho koupal (však víte, teplá voda), týden tu spával na gauči, pak se přivezla nová postel a já jsem řekla: „Tak my už tady budeme s klukama dneska s tebou.“ A od toho dne bydlíme. První týdny jsem si připadala jako v Jiříkově vidění: ono se to doopravdy stalo? Já jsem se dočkala? Je to zázrak? Ta gloriola vzácnosti už pominula, ale stejně občas, když ležím v posteli a je klid, tak si řeknu: „Já bydlím ve vlastním domě. Mám pro svou rodinku konečně vlastní domácnost, moje vlastní hnízdo.“

Žádné komentáře:

Okomentovat