čtvrtek 12. prosince 2013

#108 Bílé Vánoce



„Já sním o Vánocích bílých,
Vánocích, jaké z dětství znám.
Zněly zvonky saní
a každé přání
ten den splnilo se nám…“

Když jsem se na základní škole ve sboru poprvé setkala s touto vánoční písní, hned se mi zalíbila, protože „bílá“ a „Vánoce“ k sobě prostě patří a dost dobře jsem si nedokázala představit, že by sníh na Vánoce nebyl. O dva, tři roky později jsme se spolužáky (stále na základní škole) dostali téma slohové práce „Bez čeho si nedokážu představit Vánoce“. Někdo psal o dárcích, někdo o společných chvílích s rodinou, několik o kaprovi ke Štědrovečerní večeři, jiní psali o tradicích a matně si vzpomínám, že někdo psal také o půstu a snaze vidět zlaté prasátko. Já psala o tom, že si nedokážu představit Vánoce bez sněhu. Nepamatuju si už bohužel, co jsem tam všechno popsala, ale jak se znám, určitě to bylo něco dojemného o pravé vánoční atmosféře. Jediné, co si z toho vlastně pamatuju, je to téma, můj nadpis a pak až to, že jsem dostala jedničku a češtinářka moji práci opěvovala.
Posledních několik let si na tu svoji slohohovku vzpomenu. Tehdy jsem si ještě opravdu nedokázala Vánoce jinak než na sněhu představit. Možná se některý rok stalo, že nenapadl, ale moje vzpomínky na Vánoce dětských let jsou ve skrze bílé. Vybavuju si, jak jsem jako malá chodívala na Štědrý den s mamkou do sousední vesnice k tetičce (sestře mojí babičky) na návštěvu a jak jsme si cestu zkracovali přes zasněžené pole. Vlastně si vzpomínám jenom jednu konkrétní návštěvu – táhly jsme za sebou tehdy sáňky s mým skoro ročním bratrem; sáňky najely na nějakou hroudu pod sněhem, bráchu vyklopily a my si toho nevšimly a šly dál. Až po několika metrech se nám (ale asi spíš jen mamce:) zdálo, že je povoz nějak lehký a zjistily jsme, že táhneme převrácené sáně a bráška o kus dál trůní v závěji v modrým zimním fusaku a dívá se klidně za náma.
Vybavuju si, jak jsem v pozdějším dětství už školou povinném chodívala na Štědrý den dopoledne sáňkovat na kopec (tehdy kopec, pak kopeček, dneska vyvýšeninka) před domem. Tři hlavní bobovací trasy – pro čajíčky Mírňák, pro odvážný Smrťák (byl nejkratší, nejprudší a těsně pod kopcem vedla cesta, po které na štěstí tehdy nikdo nejezdil a pak zeď), ale největší fronta se stejně vždycky stála na Skokánek – byl nejdelší, roky drandění už vymletý do korýtka, v půlce vždycky někdo uplácal ze sněhu malý skokanský můstek a kdo to uměl fakt rozjet, dojel někdy i za kaštan až k hasičce… Matné vzpomínky mám i na snahy o plácání iglú ze sněhu v parku před „naším“ se spolužačkou. Všechny tyhle Štědrodopolední sněhové aktivity měly za úkol jediné: dostat mě a bratra na nějakou chvíli z domu, aby se mohl přinést k babičce do pokoje stromek a ozdoby a provést patřičné úpravy. Když jsme se pak příjemně promrzlí vraceli ze sněhových radovánek na rybí polévku k obědu, byl už babiččin pokoj zamčený a zůstal tak až do večera.
Po Štědrovečerní večeři chodili pastýři a my stáli venku, přes sváteční oblečení jen přehozené bundy a narychlo obuté sněhule a poslouchali jsme koledy, podávali si ruce, přáli si se sousedy a pastýři pěkné Vánoce, někdy i sledovali těžké a velké vločky, jak líně a tiše ve světle pouličních světel dopadají na zem.
Vánoce miluju pro jejich úžasnou atmosféru, blízkost, svátečnost a pěkné tradice. Ale ten sníh, ten mi na nich opravdu chybí. Nejkrásnější jsou totiž bílé Vánoce.

Žádné komentáře:

Okomentovat