středa 14. května 2014

#172 Zen a umění údržby

(mimořádný příspěvek od Luboše Račanského)

Kniha Zen a umění údržby motocyklu (Robert M. Pirsig, v originále Zen and the Art of Motorcycle Maintenance) není primárně o údržbě motocyklu ani o kapajícím kohoutku. Je to taková intelektuální zenová road movie, se zajímavými postoji k životu. Přivedla mě k zamyšlení nad rutinními a zdánlivě otravnými činnostmi. Jako puberťákovi mi přišlo zbytečné, že se rodiče pachtí na zahrádce, když si můžou zeleninu koupit v obchodě. Nehledě na lepší chuť domácí rajčatové omáčky začínám doceňovat ono heslo „Ora et labora!“. Fyzická práce je skutečně úžasný způsob rozjímaní. Není nad to vypucovat a nakrémovat boty (Moje kanady, vzor 60, používané jako pracovní obuv, mi vydržely patnáct let). Nabrousit nůž – jsi ostrý jen tak, jak je ostrý tvůj nůž. Umýt a namazat řetěz jízdního kola. Odmastit a naparafinovat běžky. Zkontrolovat hladinu oleje u motorky. A jaká činnost dokáže vnitřně uklidnit vás? Nechci vás zahltit citáty z knihy Zen a umění údržby motocyklu, ale alespoň jeden si neodpustím:
Přistupuju k čištění motorky stejně, jako jiní chodí do kostela - nečekám, že bych při tom objevil něco nového, i když mám oči otevřené. Chci si ale hlavně připomenout známé věci. Někdy je taková procházka po známých stezkách příjemná.
Na závěr jedno ilustrační video.
MACHINE from matt machine on Vimeo.

Žádné komentáře:

Okomentovat