čtvrtek 8. ledna 2015

#236 Systém a řád

Může být člověk zároveň nepořádný a puntičkářský? Vypadá to nemožné, ale já jsem důkaz toho, že to možné je. Jsem nepořádná. Když na počítačovém stole nestojí počítač, stává se z něho automaticky odkládací prostor na všechna možné papíry, faktury, účtenky, čtené knížky, rukou psané seznamy, hračky, které potřebují opravit, atd. Tak je to dlouhé týdny, až mě jednou za čas popadne uklízecí nálada, všechno proberu, povyhazuju nebo uklidím.

A jsem také puntičkář. Jakmile jednou nějaká věc má svoje místo (tzn. že ji tam postavím já), tak má prostě svoje místo a vytáčí mě, když ji pak najdu někde jinde. Třeba osvěžovač vzduchu stojí vždycky V košíku a běda, jak ho najdu stát VEDLE košíku. Popravdě, pro mé spolubydlící to není tak hrozné jako pro mě, Já totiž nikdy neřeknu nic nahlas, ale tu věc předělám na svoje místo. A zhruba dvě vteřiny mě štve, že byla jinde. Takže ve finále jdu z pokoje do kuchyně a cestou jen tak mimoděk předělám konvičku na zalívání kvítek z pravé strany okna na levou, přecvakám všechny vypínače do stejné polohy, srovnám vánoční řetěz na krbu, zasunu židle ke stolu a vynuluju mikrovlnku. Je to šílený, já vím, ale když ty věci nesrovnám, tak mě to neskutečně štve.

Jako správný puntičkář mám na většinu činností zaručený postup, podle kterého rutinně danou činnost vykonávám. A těžko skousávám, když to má někdy proběhnout jinak. Například vždycky umývám nádobí zásadně v pořadí: sklo, porcelán, příbory, plast, zbytek. Vždycky, A proto mě trochu rozhodí, když už umývám hrnce a někdo odněkud vykouzlí ještě skleničku. Pořád stejným způsobem postupuju i s úklidem. Vždycky uklidím vše na své místo, pak celou místnost poumývám (místo utírání prachu). Začnu u vstupních dveří, objedu si svůj okruh postupně celým patrem až ke spížce (slepá ulička domu). Pak všude vysaju a nakonec umyju země. A to postupuju přesně obráceně: od spížky okruhem až ke vstupním dveřím. Takže občas vyvstane situace, kdy je potřeba umýt zem v kuchyni, ale já čekám, až si kluci douklízí hračky v obyváku, abych mohla vysát (úplně živě teď vidím mužův WTF výraz, když mu to takhle vysvětluju:)

Možná celou dobu přemýšlíte, co toto téma dělá mezi 1000 radostmi, když je to spíš na obtíž. Pravda je taková, že ačkoli tyto svoje vlastnosti zrovna nezbožňuju, jistým způsobem mě systém ve všem jaksi uklidňuje a mám radost, když všechno šlape podle řádu, který jsem nalinkovala.

Žádné komentáře:

Okomentovat